Kronikere

I et samarbejde mellem Kommunens Sundhedsafdeling og Tønder golfklub og patientforeninger, herunder Hjerteforeningen, har der siden 2021 været et tilbud til medborgere med kroniske sygdomme et forløb hvor de lærer af spille golf, og samtidig bliver tilbudt at optagelse i det fællesskab der er etableret i en særlig klub i golfklubben kaldet “de kroniske optimister”, eller ”rolatorbanden”.   I de 3 år som tilbuddet har kørt har ca. 60 kronikere været igennem forløbet, og ca. halvdelen, omkring 25 personer har efterfølgende fastholdt denne sportsgren/motionsform, og alle giver faktisk udtryk for at det ny fællesskab har stor værdi for dem.

Man gennemgår et undervisningsforløb fra starten af april måned og gennem ugentlige træningstimer sammen med klubbens træner får man kommer man stille og roligt i gang med at lære at spille golf, Forløbet afsluttes med en dueligshedprøve, og efter denne er bestået har man fri adgang til spil på par-3 banen.   For øjeblikket har årgangene hver deres spilledag på Tønder golfklubs par 3 bane (mandage (2021) hhv. tirsdage (2022)).  Kommende generationer vil blive optaget på holdene på disse 2 spilledage.

Der er en særlig atmosfære kronikerne indbyrdes, hvor det sociale og inkluderende vægtes højere end det rent sportslige.  De fleste kronikere stiller sig tilfredse med deres ugentlige spilledag på par-3 banen, mange ville være fysisk udfordret, hvis de skulle spille blot 9 huller på de store baner.  Efter spillet på par-3 banen afsluttes dagens spil med socialt samvær over en kop kaffe, og det sker ikke sjældent at der er nogen der har hjemmebagt kage med til samlingen.

Kronikerne afholder deres egne interne turneringer 2 gange årligt hvor der spilles 9 huller på de store baner i en turneringsform der minder om ”Texas Scramble ”.  Planlægges afholdt i maj og september.  I princippet konkurrerer et hold med 3 spillere imod øvrige hold, og indbyrdes på holdene er der lagt vægt på samarbejde og på at hjælpe hinanden. Efter hvert slag vælger holdet den bold på holdet man synes ligger bedst til placering for næste slag.  Denne turneringsform giver dels en noget hurtigere spilafvikling, ligesom man i holdsamarbejdet får nogle gode oplevelser sammen.  De fysisk udfordrede kan denne dag lade sig fragte rundt på en motoriseret golfvogn.

Interne turneringer 2024: Klik her

Det første år (opstartsåret) er forløbet gratis for deltagerne, det efterfølgende år skal deltagerne have en form for medlemskab af Tønder Golfklub, enten passivt med rettigheder dog uden ret til at spille på 18-hullers baneanlæg (kr. 900,00), flex-medlemskab (kr. 2.000,00) eller fuldt medlemskab (kr. 5.900,00)

Spillere der har Flex-medlemskab har ret til 3 årlige runder på Tønder Golf Klubs 18 huls bane eller 6 årlige runder på 9 huller gratis. Derefter koster det fuldt greenfee p.t. kr. 350/18 huller eller kr. 175/9 huller.

Hos KIK kronikere har spørgsmålet om et fast kroniker kontingent til klubben flere gange været oppe at vende.  Grundholdningen  blandt de fleste kronikere er imidlertid den,  at man foretrækker hvad bestyrelsen kalder “ren brugerbetaling”, således at forstå, at tilmelder man sig et arrangement, hvor der er et deltagergebyr og evt. omkostninger til mad og drikkevarer, så afregner deltagerne selv det fulde beløb.

Du er meget velkommen til at kontakte et af bestyrelsesmedlemmerne hvis du vil høre mere om tilbuddet, ligesom du kan kontakte et af medlemmerne, hvis du er klar til spille sammen med kroniker-holdet på par3 banen  mandag eller tirsdag.

Bestyrelsen i Kronikere :

FormandNis Peter Jollmann n5t@live.dk24495696
KassererBernhard Gehringb.r.gehring@gmail.com60818366